Home | Contact | Mijn account | RSS | |
|
NVLV-themadag Gezondheid kun je leren9 mei 2019 9:30 - 17:00
Omschrijving
Over het thema Gezondheid wordt soms verschillend gedacht, afhankelijk van wie je erover spreekt. Dat kan variëren van lotsbestemming tot object van manipulatie met pillen. Maar hoe werkt gezondheid nu precies? Dat gaan we op deze themadag heel praktisch benaderen: Wij geven 1 huisarts en 1 (gewezen) patiënt de mogelijkheid hun gezamenlijke casus een hele middag voor het voetlicht te brengen. Daaraan voorafgaand zal dezelfde arts, Sjaak Mulders, ons in het ochtendprogramma zijn visie geven op wat de essentie van gezondheid is en hoe je die kunt bereiken, temidden van de Westerse omstandigheden en leefgewoonten die heel wat sneller veranderen dan ons DNA kan bijbenen. Hij plaatst gezondheid in het brede perspectief van de integrale geneeskunde. Dat levert een heel ander beeld op dan de gangbare benadering, die in de regel probeert deelproblemen per orgaan op te lossen. Mulders' boodschap is helder: als wij uit de patiëntenrol stappen en zelf het totaalbeeld van onze gezondheid bewaken, kunnen wij veel sneller en beter ingrijpen in de factoren die onze leefomgeving, onze leefstijl en ons voedingspatroon bepalen. Met andere woorden: wij kunnen veel meer invloed op onze gezondheid uitoefenen dan wij denken! Het enige dat wij hoeven te doen is de goede kant op kijken om op tijd te kunnen voorsorteren voor de juiste afslag. J.F.C.H. Mulders, arts, (Sjaak) werd geboren te Roermond in 1960. Met zijn ervaring als huisarts en arts voor integrale geneeskunde schreef hij het boek 'Gezondheid is een vaardigheid' (klikken), en nog een verklarend boekje over de gebruiksaanwijzing van je lichaam: 'Wat is nu écht gezond'..(klikken)Voordat de 1e Industriële Revolutie begon had de mens voornamelijk te maken met uitdagingen in de vorm van een fysieke dreiging of een bacteriële/virale besmetting, die dan TIJDELIJK een onbalans in het lichaam veroorzaakte, welke vervolgens moest worden bijgestuurd. Op zulke momenten nam het sympathisch zenuwstelsel de controle dan even over van het parasympathisch zenuwstelsel om voorrang te kunnen geven aan een reactie- of reparatieproces. De fysieke bedreiging werd bestreden met een vecht/vluchtreactie, waarbij het hormoon cortisol wordt afgescheiden en het bloed vnl. naar de extremiteiten i.p.v. naar de interne organen wordt gepompt. De besmetting, bv. van een wond, werd bestreden met een duidelijke ontsteking en een temperatuurverhoging. Die hielp het immuunsysteem de menselijke afweercellen te activeren, de infectie te bestrijden en uit te schakelen met antilichamen.Afhankelijk van de veerkracht van het immuunsysteem konden er dan twee dingen gebeuren (dat laatste geldt overigens ook bij de vecht/vluchtreactie): de patiënt ging er onderdoor of de patiënt kwam er bovenop. In het laatste geval was de kous af: de balans (de homeostase) in het lichaam werd hersteld en de rust keerde weer. Daarbij werd het parasympathisch zenuwstelsel weer ingeschakeld, dat lichaamsprocessen bestuurt zoals regeneratie en groei en waarbij ook voortplanting mogelijk wordt gemaakt. Echter met het inzetten van de industrialisering van de Westerse wereld en de toenemende milieuverontreiniging die daarmee gepaard ging (met chemie, straling en geluid) ontstond er een geheel nieuwe categorie van niet-overdraagbare, CHRONISCHE ziekten, ook wel beschavingsziekten genoemd. Het sympatisch zenuwstelsel geeft daarin de controle NIET MEER uit handen en het parasympathisch zenuwstelsel gaat dus op non-actief. Bijgevolg komt het lichaam ook niet meer terug in de rusttoestand, omdat het immuunsysteem voortdurend uitdagingen tegenkomt die eerst onschadelijk gemaakt moeten worden. Het immuunsysteem blijft daardoor overuren maken en het lichaam put zijn vitale organen langzaam uit, waarbij met name lever, hart, nieren en alvleesklier het moeten ontgelden. Wat dit zoal voor gevolgen heeft voor ons welbevinden en onze gezondheid horen we op deze interessante themadag, evenals welke tegenmaatregelen we tegen de moderne beschavingsziekten in stelling kunnen brengen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|